4 תרחישים בדיוניים ל-2022 : מלחמה או שלום ?

עדכון מערכת: נטפליקס צונחת (יום ו 16:40) בתחילת המסחר בניו יורק ב 22.11%- למחיר 395.88 ומשלימה ירידה של כ 44%- מהשיא בעקבות פספוס תחזית המנויים החדשים.<<>> האם בתחילת 2021 העליתם בדעתכם שמדד תל אביב 125 יזנק ב-31%? שהנפט יחזור ל-80 דולר לחבית? שהביטקוין ינסוק ל-70 אלף דולר? אם כן - היום אתם הרבה יותר עשירים. ואם לא, אולי התרחישים הבדיוניים הבאים (אם יתממשו כמובן) יוכלו לסייע לכם

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
עמי גינזבורג צילום פאנדר עמי ארליךעמי גינזבורג צילום פאנדר עמי ארליך

עמי גינזבורג 23/01/2022

1. שד האינפלציה חורך את המדדים  

עליות המחירים בארה"ב לא פוסקות. העליות מתודלקות דרך עליית מחיר הנפט ל-95 דולר לחבית. בתחילת מארס מתברר שמדד המחירים לצרכן לחודש פברואר זינק ב-8.5% לעומת השנה המקבילה. הנשיא ג'ו ביידן מצהיר: "האינפלציה בראש מעיינינו כרגע. נעשה הכל כדי להקל על יוקר המחייה של השכבות החלשות". ביידן מסמן את הדרך ליו"ר ה"פד" להתחיל ההעלאה מואצת של הריבית. ישיבת הפד לחודש מארס מסתיימת עם החלטה מפתיעה: הריבית תעלה ב-0.5%. 

ההחלטה מעבירה זעזוע במניות הטכנולוגיה. מניות חברות ה"פאאנג" ומיקרוסופט צונחות ב-9% בממוצע. למחרת הן נופלות ב-5% נוספים. מדד נאסד"ק מאבד תוך שבוע 12% מערכו והמשקיעים נכנסים לפאניקה. 

במקביל מתחוללת דרמה בשוק האג"ח. החלטת ה"פד" מקפיצה את התשואות של האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים לרמה של 3%. 

בנקי ההשקעות הגדולים מוציאים תחזיות מעודכנות. במורגן סטנלי סבורים שעד לסוף 2022 נראה עוד 5 העלאות ריבית, חלקן בקפיצה של 0.5%. "ה"פד" נחוש להוריד את האינפלציה לרמה נסבלת של כ-3%-4%", מסביר אסטרטג השווקים של מורגן". בגולדמן סאקס מזהירים שריבית ה"פד" תגיע בסוף 22' לרמה של 3.5%. "עליית התשואות לטווח ארוך מעמידה בסיכון מדינות ששקועות בחובות גבוהים כמו איטליה, יפן ויוון. הן יתקשו למחזר חובות", מזהירים בגולדמן.

הזעזוע בשווקים נמשך חודשים אחדים ובמהלכם יחזור מדד נאסד"ק לרמה של 12,000 נקודות. רבות מ"חברות הבועה" (ספאקים) יגיעו לסוף דרכן. בחלקן הסיפור ייגמר בצורה מכוערת עם תביעות של משקיעים שיטענו כי מנהלי הספאק גזלו את כספם. השנה כולה תסתיים בארה"ב עם אינפלציה של 10% וריבית הפד תגיע בדצמבר ל-4.5%. 

2. מלחמת המפרץ 3.0  

שיחות הגרעין בוינה מגיעות למבוי סתום. האיראנים לא מוכנים להקטין את העשרת האורניום, ומאיימים בפיצוץ. ארה"ב פורשת מהשיחות ומכריזה על החרמת נכסים בבעלות איראנית ברחבי העולם. האיראנים מגיבים בסגירה הרמטית של מיצרי הורמוז. 

ארה"ב שולחים 4 נושאות מטוסים לכיוון המפרץ הפרסי. שגריר ארה"ב באו"ם מזהיר. "לא נסבול הפרה של החוק הבינלאומי. המיצרים חייבים להישאר פתוחים. אנחנו שומרים מול איראן את כל האופציות פתוחות".

ההתחממות במפרץ הפרסי מכניסה את כל מדינות המפרץ לחרדה. מטוסי ביון של איחוד האמירויות מבצעים פטרולי צילום והאזנה בשטח איראן. הם מגלים שהאיראנים קידמו לגבול המערבי סוללות טילים ארוכי טווח מתוצרת רוסיה. הטילים מכוונים ישירות לכל הערים הגדולות בישראל.  הידיעות על האיום האיראני דולפות מאתר וויקיליקס ומתפרסמות בכל מהדורות החדשות. נציג ישראל באו"ם מכריז: "תנועת הטילים האיראניים היא הכרזת מלחמה על ישראל. לישראל זכות מלאה להגן על עצמה. גם מבחינתנו כל האופציות פתוחות".

החשש מהתלקחות צבאית גלובאלית גורם לזעזועים חריפים בשוק ההון. מחיר הנפט מזנק ל-130 דולר לחבית. גם מחירי הסחורות מזנקים. האינפלציה בארה"ב קופצת באמצע השנה לרמה של 8%, ומאלצת את הבנקים המרכזיים להעלות ריבית. מדדי המניות מאבדים גובה במהירות. עד לסוף השנה יאבדו כ-25% מערכם. 

3. ישראל: בצילן של עסקה ובחירות

בתחילת פברואר, לאחר לחץ ציבורי כבד ושורה של הפגנות, חותם בנימין נתניהו על עסקת טיעון מול הפרקליטות. בעסקה מוסכם שעל נתניהו לא יוטל קלון אבל הוא יורחק מהמערכת הפוליטית ל-7 שנים. בנוסף נגזרים עליו 6 חודשי עבודות שירות. 

פרישת נתניהו מציתה מאבק ירושה מר בליכוד. בבחירות למרכז המפלגה מתגלים זיופים, איומים וחשד לשוחד בחירות. המתמודדים על ראשות המפלגה מטיחים זה בזה האשמות. 

במהלך המרוץ מודיע גדעון סער על התמודדותו לראשות הליכוד תוך פירוק מפלגת תקווה חדשה. "הבית קורא לי", הסביר סער את הצעד המפתיע.  

הכרזתו יוצרת כאוס בקואליציה. חברי תקווה חדשה רואים את עצמם חופשיים ממחויבות קואליציונית ובוחנים את אפשרויותיהם בדרך חזרה  לליכוד. "תמיד הייתי ליכודניק. אלמלא ביבי לא הייתי עוזב לעולם", מסביר השר אלקין את המצב החדש. גם מנסור עבאס משמיע קולות של עזיבה קרובה. 

במהלך הפריימריס בליכוד מצליח ניר ברקת לגבור על סער על חודם של כ-500 קולות. "אני מזמין את גדעון להישאר במשפחת הליכוד. אנחנו צריכים אותו איתנו", אומר ברקת בנאום הניצחון. 

התפוררות הקואליציה מובילה להחלטה ללכת שוב לבחירות בספטמבר. במקביל נרשמת נפילה בבורסה ומדד תל אביב 125 מאבד תוך חודשיים 15% מערכו. 

במערכת הבחירות מתברר שהתיקו הפוליטי עדיין לא נשבר. הנשיא הרצוג מטיל תחילה את הרכבת הקואליציה על ברקת, אבל הוא לא מצליח לעשות זאת. גם יאיר לפיד אינו מצליח. בסופו של דבר מוכרזות בחירות חדשות בפברואר 23'. 

לקראת סוף דצמבר מתחילה תנועת מחאה בחוגי הימין שקוראת לנתניהו לחזור לראשות הליכוד. בימין מקדמים משאל עם שיבטל את תקופת ההקפאה של נתניהו ויאפשר לו לרוץ לראשות הממשלה בתחילת 2023. 

4. מלחמה קרה 2.0 

בתחילת האביב, אחרי כמה חודשים של התכתשויות מילוליות מחליט נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לפלוש לדרום אוקראינה. "התושבים הרוסים של אוקראינה קראו לנו. באנו כדי לשמור על שלומם", אומר פוטין. ההשתלטות מאפשרת לרוסיה לחסום את המוצא של אוקראינה לים השחור, ולהשתלט על שדות קידוח נפט וגז. 

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, מבקש עזרה ממדינות המערב. "התוקפנות הרוסית איננה במקומה. אנחנו דורשים מפוטין להסיג את כוחותיו מזרחה", הוא אומר. 

ראשי מדינות ברית נאט"ו מתכנסים בבהילות כדי לדון בתוקפנות הרוסית. "אנחנו לא נרשה סטייה מהסטטוס קוו במזרח אירופה", אומר ג'ו ביידן. "אנחנו מצווים ללמוד מההסטוריה שלנו", יגיד קנצלר גרמניה אולף שולץ. "תוקפנות חייבת להיענות בתוקפנות. ההיסטוריה לא תסלח לנו אם לא ננקוט באמצעים מתאימים".

אחרי ויכוח ציבורי נוקב בתוך ארה"ב מצליח ביידן  לקבל מהקונגרס האמריקאי אישור לשלוח 120 אלף חיילים לגבול המזרחי של פולין. צרפת, בריטניה וגרמניה שולחות יחד כ-60 אלף חיילים נוספים. 

האיום הצבאי של מדינות המערב שמלווה גם בסנקציות כלכליות חריפות גורם לקריסה כלכלית ברוסיה. הרובל הרוסי צונח ב-50% לרמה של 110 רובל לדולר, האינפלציה ברוסיה יוצאת משליטה, וברשתות החברתיות ברוסיה נשמעות קריאות להישמע לדרישות המערב. "אנחנו לא יכולים להיות בני ערובה לשיגעון הגדלות של פוטין", מסביר הבלוגר הרוסי המשפיע שמכונה ברשת 'סטאלינגראד'. "הגיע הזמן שרוסיה תהפוך לדמוקרטיה, ושקול העם יישמע". קולות הביקורת ברוסיה נסמכים בין השאר על מסמכים חדשים שדולפים מתוך המערכת הפוליטית הרוסית ומעידים כי הונו האישי של פוטין מגיע לכ-100 מיליארד דולר. 

בניסיון להרגיע את העם מכריז פוטין על בחירות בזק חדשות. מערכת הבחירות נכנסת למערבולת לאחר ששורה של אוליגרכים מחליטים להתמודד על תפקיד הנשיא. ההכרעה בבחירות מתגלה כהפתעה גדולה: מפלגתו של האוליגרך, רומן אברמוביץ זוכה במירב הקולות לפרלמנט. אברמוביץ חוגג את הניצחון על היאכטה הפרטית שלו בים השחור ומבטיח שקבוצתו האנגלית, צ'לסי, תגיע למשחק ראווה נגד דינמו מוסקווה. "אלו זמנים חדשים ברוסיה. אנחנו צריכים לחגוגו אותם כראוי", מכריז אברמוביץ. שבועיים לאחר שהוא נכנס לתפקידו הוא מסיג את הכוחות הרוסים מגבול אוקראינה, ונענה לכל דרישות מדינות המערב. בעיתונות הרוסית הוא מקבל ביקורת ארסית.  

רוחות הדמוקרטיה מכיוון רוסיה מביאות גל של אופטימיות לשוקי העולם. מדד נאסד"ק מזנק ב-50% ומגיע ל-20,000 נקודות. מחיר הנפט צונח ל-40 דולר לחבית, הביטקוין נוסק ל-120 אלף דולר, והזכויות על ציור דיגיטלי של אמן מסתורי שנקרא בפשטות "מיאו", נמכרות תמורת 90 מיליון דולר.