לפני פעמון הפתיחה - נאסד״ק 100 S&P500 - זה כבר נראה ממש לא טוב, האם זה יפיל את ת״א?

תצורה שלילית מאוד במדדי המניות האמריקאיים כאשר אצלנו, שוב, ביצועי יתר

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
Photo 148215193 Pop Nukoonrat DreamstimePhoto 148215193 Pop Nukoonrat Dreamstime

משה שלום 23/01/2022

אוקי. המצב הרבה יותר חמור עכשיו משהיה אי פעם מאז נובמבר 2020. וגם אז, היה לנו סימן קטן של חיוב יתר לגבי המדדים העיקריים בארה"ב, ובמיוחד המדד שאנו מסתכלים עליו תמיד: מדד המניות S&P500. איזה סימן חיובי היה אז? התחתית השנייה, אשר הדאיגה כל כך הרבה אנשים (30-10-2020) הסתיימה קצת יותר גבוה מהתחתית הקודמת לה, ולא שברה את הכלל של רצף השפלים הגבוהים יותר של אותה תקופה. רצף שהינו כה חשוב להגדרה של מגמה חיובית רשמית. הפעם, כבר בתחתית התוך יומית של יום חמישי האחרון (4478 - 20-01-2022) מצאנו מחיר נמוך יותר מהשפל הקודם (4496 – 03-12-2021). ושלא נדבר איך נגמר השבוע... כל זה קצת טכני, וניכנס לזה קצת יותר לעומק בהמשך, אבל זהו הדבר המיידי, והעיקרי, למי שמביט על השווקים כיום כי, כידוע, ה"מחיר" הוא המלך! יתר על כן, הנה מבט שבועי על הנסדק-100, מדד הנחשב לזה המכיל את הכי הרבה מניות הצמיחה הטכנולוגיות (מאתר Investing.Com):



ומה אנו רואים? שוב, קביעה ברורה של משהו חדש, מבחינת השפלים: מאז תחתית הקורונה של מרץ-אפריל 2020 לא ראינו שפל שבועי שהיה נמוך מקודמו. בסוף השבוע הזה זה הגיע. לא בהרבה אבל בהחלט הגיע. אגב, מעבר לשבירה הברורה של התעלה העולה, סימנתי גם את אזור התיקון הלגיטימי של 50% מאז אותה תחתית היסטורית של המגפה. ואיפה היעד של תנועה אפשרית כזו? סביב 11850, דהיינו כ-3074 נקודות נמוך מכאן, במילים אחרות, כ-21% נמוך מהנקודה הנוכחית של המדד.

הסברים וסיבות? יש לרוב אבל אין בהם הרבה חידושים אלא חזרות ישנות עם קצת יותר רצינות בפירוש התופעות. למה הכוונה? אזכיר כאן את הידוע לכל עבור מי שעוקב זמן רב מספיק אחרי שוקי ההון: אותן חדשות מיקרו ומקרו יכולות להביא לתנועה שונה ואף הפוכה במסחר. העניין נמצא כולו במוחם, ואף יותר מכך, בהרגשתם של המשקיעים. האם לקחת את החדשה כסיבה להקטנת סיכונים או להגדלתם דווקא.

כדוגמה בולטת וברורה ניתן את המיקום היחסי של השוק: אחרי מגמה חיובית ארוכה, כלכלה חיובית, ולעיתים חיובית מאוד, תחשב ל"חימום יתר" שדורש צעדי האטה מצד קובעי המדיניות. ומחשבה זו תביא למימוש רווחים, ולירידות, למרות שהחדשה עצמה דברה על רקע כלכלי אמיתי חיובי מאוד. וכאשר השוק נמצא אחרי מגמה יורדת ארוכה, אותם נתונים של צמיחה מתחדשת בחוזקה ייחשבו ל-Rebound הדורש כניסה מאסיבית לנכסי הסיכון.

ומה הנמשל לתקופתנו? ניקח את האינפלציה: כל עוד המשקיעים ראו בה סימנים של תקומה טובה מהקורונה, יחד עם אישור חוזר מצד הבנק המרכזי שמדובר בתהליך מעבר זמני, היא לא היוותה גורם משפיע לרעה. היא דווקא נלקחה כסיבה להמשך עליות חזקות, כדי לשמור על ערכן של המניות בזמנים של מדדים גבוהים. אבל, כפי שכתבתי כבר בדפי האתר הזה, כאשר אותה אינפלציה מתחילה להיתרגם לעלויות שכר, על רקע בעיות בצינורות האספקה, באמצעי התעבורה וההנעה של סחורות ואנשים, ובחוסר של חומרי גלם העולים מאוד במחיר, זה כבר עניין אחר. תוסיפו לכך שינוי מדיניות רשמי של הקשחה, מצד הבנק המרכזי, וסימנים ברורים בשוק האג"ח שהוא מתחיל לתמחר עולם קבוע של ביקושי יתר מול היצע מצומצם של אמצעי ייצור, ובכן, כאשר כל זה קורה, שוקי המניות סובלים.

כמייצגים בולטים של נכסי הסיכון הם יהיו הראשונים לקחת בחשבון שהמהלך האדיר מעלה, מאז מרץ 2020 ועד תחילת 2022, עשה כבר את שלו והגיע הזמן לממש חלק מהרווחיות "על הנייר" הזו. כמו ששכול קוראיי יודעים, אני הימרתי על אמצע 2022 כאזור הגיוני של אותו מהפך שלילי. האם השווקים מקדימים אותי? בהחלט יכול להיות, וזו לא תהיה הפעם הראשונה. המומנטום, וכל האינדיקציות מדברות בעד עצמן כאשר אזכיר את הכתבה האחרונה בנושא. לעומת מה שקורה בעולם, השוק הישראלי ממשיך להיות חזק יותר, בהשוואה. הימים האחרונים היום אמנם ימים של ירידות אבל לא בקנה המידה של מה שקורה מעבר לים. בינתיים, שוק המניות המקומי אדיר וטוב, ובו, עדיין לא ראינו את מה שצינתי כנקודת מפנה: שפל נמוך יותר. אולי בשבוע הבא...

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...



S&P500

כמו שכתבתי לעיל, המצב לא נראה טוב. מאז המהלך החיובי והרציף, אדיר המימדים, של אוקטובר 2021, היו רבים וטובים אשר ציינו שכדאי מאוד למדד לקחת קצת פסק זמן ו"לעכל" חלק מאותה התלהבות. וכך נתקבל הדשדוש האופקי עד ה-23-12, כאשר ראינו את המדד עולה מעל גבולותיו וממשיך לכיוון שיאים חדשים. זה התלבש טוב מאוד עם עונתיות חיובית למדי, ותקווה שיש עוד קצת זמן עד שכל ההשפעות הרעות יתחילו לכרסם בסנטימנט של המשקיעים הגדולים כאן.

הבעיה היא שבאופן טכני גרידא, הסמן העיקרי לשינוי מעמדה כזו הוא סמן רחוק מאוד: מהשיא סביב 4800 ועד השפל המשמעותי האחרון סביב 4500. ובמשך הזמן הזה היה קשה לקבוע דבר בסלע. עכשיו, אנו עומדים ואומרים: המדד נמצא מתחת לאותה רמה חשובה, וזה כבר אומר דרשני לגבי יכולותיו להמשיך הלאה. יכולים להיות כמה תסריטים לעניין זה: ירידה דרמטית, מכאן והלאה, או, בנייה איטית של פסגה, על ידי תבנית של ראש וכתפיים ארוכת ימים. הראש סביב 4800 והתחתית של התבנית סביב 4500-4400.

אינני יודע מה יקרה כמובן אבל התסריט השני נראה לי הרבה יותר הגיוני לאור הכרתי את המשקיעים האמריקאיים. לוקח להם הרבה זמן להבין שהדיסקט החיובי משתנה לשלילי והזמן הזה הוא הזמן שלוקח למוסדיים למכור ל"פרטיים" את הסחורה היקרה מדיי שבידם. במידה והתסריט הראשון הוא זה שבקלפים, היעד המיידי הוא אזור 4260-4240. אחרת, 300 הנקודות שבין השיא והתחתית של התבנית יהיו מגרש המשחקים של אותם שחקנים מתוחכמים.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: הייתי אומר סביבת 4730 כאזור ראשוני של שיפור, אבל, זה קצת קשה בעיני כרגע...
לשליליים: הכדור נמצא אצלכם עכשיו. על אמת! תנצלו אותו לניצול ה"חור" עד 4300-4200.



TA35

למרות שאנו מודעים לאמת שנגלתה בפיסיקה המודרנית, על פיה ברור לנו שהמציאות אינה כפי שאנו תופסים אותה, אלא אוסף של השלמת חלקי המציאות על ידי מוחנו המוגבל לחושינו, קשה מאוד להתווכח מול מראה עינינו. ובמקרה הזה, עם חוזק היתר של שוק המניות המקומי מול חברו האמריקאי. מספיק להשוות את מה שקרה בין התאריכים 20-12-2021 עד 13-01-2022 אצלנו ושם כדי להבין את חוסר הקורלציה הזמנית בין החיוב המקומי (הגדול יותר) מול מה שקרה בוול-סטריט.

מדוע זה כך? כלכלה טובה, מדד MSCI, בלה, בלה, בלה... כל הסיבות נכונות ואף אחת לא נכונה. בסופו של דבר יש פשוט הרבה יותר כסף שקלי שרודף שוק ממש לא נזיל ברמה הבינלאומית. ולכן, שוק המניות שלנו נהנה, למרות הסימנים המעיקים המגיעים מעבר לים, והדולר שלנו באזור השפל מול השקל. כמו שאמרתי, בימים האחרונים כבר ראינו סימנים אדומים אבל האם השינוי הקשה של חו"ל יצליח להשפיע עד כדי שבירה של ביצועי היתר שלנו? ולגרום לחזרה לקורלציה העקרונית בין מה שקורה בתל-אביב ובניו-יורק? לדעתי, שבוע הבא יהיה מאוד משמעותי כדי לקבוע זאת. תזכרו, אגב, שאנו יכולים בהחלט להיות בביצועי יתר גם בזמני ירידות, דהיינו, לרדת הרבה אבל פחות ממה שעושים בחו"ל.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: בכל מקרה, לא לתת לשבור את 1980 כאשר דשדוש כאן יהיה אופטימאלי.
לשליליים: לדחוף חזק ולתת תחושה שהגיע הרגע! 1980 היא המינימום אבל 1840 היא המבחן!