גילעד אלטשולר, תוקף את הרפורמה במסלולי החיסכון - בפאנל עם יוסי לוי ואמיר איל

גילעד אלטשולר, בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח בפאנל 'שוק ההון לאן' עם יוסי לוי ואמיר איל, אמר: "אומרים לבני 50 ו-60 תהיו בבונקר. הגישה צריכה להיות בדיוק הפוכה, בן אדם לפני פרישה צריך ללכת למסלול הכי מנייתי. למה הוא צריך להיות סולידי? מה זו השמרנות המיותרת הזו."

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
גילעד אלטשולר, יוסי לוי, אמיר איל והילה קורח. צילום: ארן דולבגילעד אלטשולר, יוסי לוי, אמיר איל והילה קורח. צילום: ארן דולב

שנהב גולדברג 09/06/2022

לגבי האינפלציה אמר אלטשולר: 10 שנים לא שמעתי את המושג הזה אינפלציה. המשקיעים הצעירים לא יודעים להתמודד עם זה. שימו לב למצב הרוח הלאומי - תראו מה קורה בנדל"ן, פתאום השוק נרגע, כבר פחות רצים לקנות, עוד מעט ירוצו למכור. 

לפני שבועיים נפגשתי עם רוב קפיטו, נשיא בלאקרוק והוא היה עם תרחישים של סוף העולם. השאלה היא מה מתומחר קדימה- מה שברור לי שכל הכסף שיצא מהשוק לא הולך לפיקדונות ל-20 שנה קדימה.  זה כסף שמת לחזור ובסוף שהעיזים ייצאו מהחדר הוא יקנה הרבה ויקר יותר.

לגבי הריבית אמר גלעד אלטשולר: התרגלנו לריבית אפס ועכשיו שחוזרים לשפיות, כולם נבהלים. כל פעם שהשוק השתעל, הפד זרק עוד כסף לשוק. זה נגמר.

לגבי המדיניות של השקעה בחו"ל מול השקעה בשוק המקומי אמר אלטשולר: אם היינו עושים את הפאנל הזה לפני שנה באוקראינה- היו אומרים לי תשקיע באוקראינה, זו כלכלה צומחת. כלכלת ישראל זה לא 'וואן ווי טיקט' למעלה. וגם לנזילות יש משמעות. אם אני רוצה לדלל אחזקות בחברה בארה"ב, אני מוכר בטלפון מיליארד דולר, בארץ אם אתה מוכר 10 מיליון שקל השוק נעצר.

אמיר איל תקף את המכרז לבחירת קרנות ברירת המחדל: זה מסוג המקרים שרצו לעשות טוב אבל לא נתנו לחולה אפילו צ'אנס לחיות. כשאנחנו כבר נכנסנו לשוק, כבר לא היה מה לקחת. נכנסנו אחרי המכרזים שעשו המעסיקים ואלטשולר ומיטב לקחו את כל השוק אז תחרות אמיתית לא באמת תהיה פה.

יוסי לוי: הגופים המוסדיים צריכים לשים לב לאג"ח מיועדות ולדעתי צריך לבנות רכיב של 20% בהשקעות אלטרנטיביות- הם אלו שמשככות את התנודות והכאבים בשוק ההון ושם צריך להרחיב את ההשקעות.

בפאנל 'שוק ההון לאן' שהתקיים בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח באילת, השתתפו: מייסד ובעלים משותף של בית ההשקעות אלטשולר שחם - גלעד אלטשולר, מייסד ומנכ"ל משותף, בית ההשקעות מור - יוסי לוי ויו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי - רו"ח אמיר איל

משתתפי הפאנל התייחסו למצב היום, רפורמה פנסיות ברירות המחדל, האם ישראל היא אי של יציבות, האינפלציה הגואה ואיפה נהיה שנה מהיום. 

גלעד אלטשולר: מה שקורה עכשיו הוא הנורמלי, העשור האחרון היה הלא נורמלי. התרגלנו לריבית אפס ועכשיו כשחוזרים לשפיות, כולם נבהלים. התרגלנו לבנקים ששמרו על השוק. כל פעם שהשוק השתעל, הפד זרק עוד כסף לשוק. זה נגמר. אבל גם לא צריך להיבהל, גם כשהריבית עולה היא עדיין לא הגיעה לריבית הריאלית, אין אלטרנטיבה לאחזקות בחברות טובות לאורך זמן גם אם סובלים בדרך. 

יוסי לוי: יש שינויים בשוק ואנחנו רואים שינויים במכפילים ובהתאמות מחירים, וככל שנראה עוד העלאות ריבית נמשיך לראות עוד התאמות מחירים. הגופים המוסדיים צריכים לשים לב לאג"ח מיועדות ולדעתי צריך לבנות רכיב של 20% בהשקעות אלטרנטיביות- הם אלו שמשככות את התנודות והכאבים בשוק ההון ושם צריך להרחיב את ההשקעות. אנחנו גם רואים התאמות באג"חים, חלק מהגופים עשו התאמות למח"מים קצרים והקטינו סיכונים לטווחים קצרים. 

אמיר איל: אני בכלל לא מודאג, ההיפך- אנחנו עומדים בפני עשור הזהב של המשק הישראלי והכלכלה הישראלית. אנחנו עכשיו בשיא האינפלציה וזה רק ילך וירד. יש לנו מכפיל דמוגרפי שאין בשום מקום בעולם. עשר שנים מהיום ישראל עם 12.5 מיליון אזרחים וזה מכפיל צמיחה הכי משמעותי. העצמאות האנרגטית שלנו היא מודל לחיקוי בכל העולם  ואולי נראה בקרוב גם הסכם עם סעודיה שייתן מקפצה אדירה. בנוסף, יש בארץ שוק אג"ח מאוד מפותח עם  מסחר של 3.5 מיליון ש"ח ביום. יש לנו שוק טוב וחברות טובות, ואני מעדיף לעשות הערכות לחברות ישראליות שאני רואה בעיניים ולא לחברות כמו דיסני שאין לי יכולת לחדש. 

עד כמה ישראל היא מקלט לתנודתיות?  

גלעד אלטשולר: אנחנו ידועים בזה שהיינו מהראשונים שיצאו להשקיע בחו"ל. אז אומרים לי עכשיו למה להשקיע בחו"ל- יש לנו כלכלה חזקה וצומחת, צריך להבין שיש בישראל סיכונים גיאופוליטיים. אם היינו עושים את הפאנל הזה לפני שנה באוקראינה- היו אומרים לי תשקיע באוקראינה, זו כלכלה צומחת. כלכלת ישראל זה לא 'וואן ווי טיקט'. אנחנו 80/20 לטובת חו"ל  ואל תשכחו שמרבית חברות ההיי טק בישראל נסחרות בכל בחו"ל וגם לנזילות יש משמעות. אם אני רוצה לדלל אחזקות בחברה בארה"ב, אני מוכר בטלפון מיליארד דולר, בארץ אם אתה מוכר 10 מיליון שקל השוק נעצר. 

יוסי לוי: בישראל יש מבחר דל של מניות וממשלה שלא קיימת, אז להשקיע בישראל זה סיכון. שאתה משקיע בחו"ל אתה יכול למכור מיליארדי דולרים בדקות, בארץ יש לך מחזור קטן חייבים חלוקה של 2/3 חו"ל 1/3 בארץ. 

רפורמת קרנות ברירות המחדל

גלעד אלטשולר: אני דווקא רוצה להתייחס לשינויים שמקדמת רשות שוק ההון במסלולי ההשקעה-  אני לא מרגיש בנוח עם הרפורמה הזו כי קודם כל ואמרים לבני 50 ו-60 תהיו בבונקר. הגישה צריכה להיות בדיוק הפוכה, בן אדם לפני פרישה צריך ללכת הכי מנייתי. למה הוא צריך להיות סולידי? לגמרי לא נכון. לא מבין את זה. זה גם ככה הולך לירושה ולילדים. בנאדם בן 60 יש לו תוחלת חיים של עוד 25 שנה לפחות אז השמרנות הזו היא מוטעת. שנים הלקוח הישראלי הפסיד הרבה כסף כי הייתה פה מדיניות של 30 70. 

אמיר איל: זה מסוג המקרים שרצו לעשות טוב אבל לא נתנו לחולה אפילו צ'אנס לחיות. זה היה אמור לתת תחרות בשוק אבל מה עשו? הוציאו את ההסכמים הוותיקים עם המעסיקים, אבל ב 1 בנובמבר כבר התחילו ההתקשרויות עם מעסיקים אז השאירו את אלטשולר ומיטב, הוציאו את המכרז בערב יום כיפור, ולהקים קרן פנסיה זה לוקח זמן כמו שאתם יודעים וכשאנחנו כבר נכנסנו לשוק, כבר לא היה מה לקחת. נכנסנו אחרי המכרזים של המעסיקים ואלטשולר ומיטב לקחו את כל השוק אז תחרות אמיתית לא באמת תהיה פה. 

יוסי לוי: אני לא מסכים עם התיאוריה הזו, תחרות תמיד יש, ותנאים לא שווים תמיד יש. מה שאלטשולר עשו הם פתחו את השוק וגרמו לאנשים להבין שקרנות הפנסיה הגדולות זה לא המקום להיות בו, יש גופים חדשים ובנוסף, הקרנות הגדולות הבינו שיש תחרות והיו צריכות להתאים את עצמן. 

ומה עם האינפלציה הגואה 

גלעד אלטשולר: 10 שנים לא שמעתי את הדבר הזה אינפלציה. המשקיעים הצעירים היום לא מכירים את המושג הזה ואיך להתמודד עם המצב הזה. להגיד שהיא תישאר איתנו ברמה הנוכחית אני לא מאמין. אנחנו נראה איזון- איזון במחירי התובלה והסחורות, וגם מחירי האנרגיה. מחירי הריבית גם מייצרים עכשיו פאוזה. שימו לב למצב הרוח הלאומי- תראו מה קורה בנדל"ן, פתאום השוק נרגע, כבר פחות רצים לקנות, עוד מעט ירוצו למכור. 

היה גם מומנטום של לא מוצאים עובדים... עוד מעט יהיה מומנטום שלא לא מוצאים עבודה, אנחנו עדים לחברות שעוצרות גיוסים. אני שומע על ציפיות לאינפלציה של 8-10% אבל זה לא יחזיק לדעתי יתיישר ל2.7-3%. לפני שבועיים נפגשתי עם רופ קפיטו, נשיא בלאק רוק והוא היה עם תרחישים של סוף העולם. 

השאלה היא מה מתומחר קדימה- מה שברור לי שכל הכסף שיצא מהשוק לא הולך לפיקדונות ל-20 שנה קדימה.  זה כסף שמת לחזור ובסוף שהעיזים ייצאו מהחדר הוא יקנה הרבה ויקר יותר.  אנחנו נמצאים בגל אבל הוא יירגע.

יוסי לוי: נמשיך לראות צמצום בכסף של הבנקים המרכזיים ונראה צמצום של רכישת מניות ואג"חים- אנחנו נמשיך להגדיל את הכסף במוצרים האלטרנטיביים.  

אמיר איל: בישראל שנה קדימה הדברים יהיו יותר חיוביים מהיום ואנחנו נמשיך להשקיע ונשקיע יותר ככל שיהיו יותר ירידות. וליוסי אני רק אומר שצריך להיזהר עם מוצרים אלטרנטיביים כי היו בעבר כוויות. 

***

דברים אלו ועוד עלו בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח 2022 שנערכת בימים אלו, זו שנה השנייה. הוועידה מתקיימת השנה באילת, בהשתתפותם של: יו"ר ההסתדרות הכללית החדשה - ארנון בר דוד, מנכ"ל משרד הכלכלה - ד"ר רון מלכא, מנכ"ל משותף, מייסד ובעלים משותף של בית ההשקעות אלטשולר שחם - גלעד אלטשולר, מייסד ומנכ"ל משותף, בית ההשקעות מור - יוסי לוי מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי - דייב לובצקי, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי - רו"ח אמיר איל, מנכ"ל מור גמל ופנסיה - אורי קיסוס, מנכ"ל כלל גמל ופנסיה - עו"ד משה ארנסט, מנכ"ל מיטב דש גמל ופנסיה - עו"ד חגי אורן, יו"ר איגוד קופות הגמל הענפיות - עו"ד יוסי אטיאס, ורבים נוספים.  

וועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח מתקיימת ביוזמתם של: עו"ד ארז קניסטר ותמיר פלג, כאשר על התוכן המקצועי של הוועידה אמון משרד עורכי הדין, גלעד בכר ושות.