המאמצים מול חברות הביטוח ומול הפיקוח לא פתרו את בעיית התייחסות חברות הביטוח לסוכן הערבי

בא הצורך במציאת פתרון אחר

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
Photo: © Tanasin Srijaroensirikul, Dreamstime.comPhoto: © Tanasin Srijaroensirikul, Dreamstime.com

מחאגנה עאדל 19/06/2022

בשנים האחרונות אנו סוכני הביטוח סובלים מרגולציית יתר הפוגעת בעבודתנו ועצמאותנו כסוכני ביטוח המשתדלים לתת את השירות האישי הטוב ביותר.

אנו רואים במשך שנים שרוב הוראות הפיקוח והחוזרים שמציפים אותנו בהם משרתות יותר את אינטרס חברות הביטוח.

למה הפיקוח לא יכול להתערב בשאלת שיווק חופשי של ביטוח החובה על ידי כל הסוכנים המורשים במדינה, הרי מדובר בחוק ביטוח חובה אשר חוקקה הכנסת בשנת 1976.

סוכני הביטוח בשנים האחרונות סובלים מבעיות רבות ואתגרים שונים ,זה לא המקום לדון בהן, אני מתכוון להתמקד ולהסביר את בעיית ביטוח החובה בחברה הערבית מנקודת מבטי כסוכן ביטוח ערבי.

חברות הביטוח טוענות ובצדק ששכיחות ביטוח החובה בחברה הערבית גבוהה יותר מהממוצע הארצי, לכך יש כמה סיבות עיקריות:

התשתיות והכבישים בחברה הערבית ברמה בעייתית נחותה ואינה מתקרבת לרמת התשתיות בחברה היהודית.

כמעט אין אזורי תעשייה בערים ובכפרים הערביים לכן רוב העובדים יוצאים מדי בוקר לעבודה בערים הגדולות, נסיעה כזו ממוצעת בין 200-300 ק"מ הלוך וחזור, ובדרך כלל בנסיעות האלה נמצאים בכל כלי רכב מעל 3 נוסעים.

כל עוד הנהג נמצא יותר על הכביש הוא חשוף יותר לתאונות.

מצב זה קיים כתוצאה ממדיניות הממשלות לדורותיהן עוול המתמשך מאז קום המדינה.

היום כל הלקוחות בחברה הערבית מבוטחים בביטוח חובה חלקם ע"י סוכנים ערבים העובדים ישירות עם חברות הביטוח או דרך סוכנים ערבים העובדים דרך סוכנים בחברה היהודית שמפיקים להם תעודות חובה בדרך כלל ללא עמלה.

ז"א התוצאה בחברות הביטוח לא משתנה אם קיימים סוכנים ערבים ואם לאו.

וכאשר חברות הביטוח מגישות את תעריף החובה לאישור המפקח כלול בתוך החישוב האקטוארי שלהן תוצאות מבוטחי החברה הערבית .

לדוגמא: 

כאשר סוכן ביטוח מהחברה הערבית עם תיק ביטוח חובה של 1,000,000 שקל עם שכיחות בין 3% - 4% .

עובד דרך סוכן מהחברה היהודית עם תיק ביטוח של 5,000,000 שקלים עם שכיחות של 1.2% - 1.5% .

באיחוד שני התיקים הפרמיה תהיה  6,000,000 שקל השכיחות בתיק המשותף תהיה בין 1.8%-1.7%.

דוגמת חישוב זו אשר הצגנו אותה בצורה מפורטת יותר לפיקוח מראה שני דברים:

עצם העבודה של סוכן ערבי דרך סוכן יהודי לא מגדילה את השכיחות של תיק ביטוח זה לרמה המסכנת את ההתקשרות עם חברת הביטוח כפי שידוע לכולם שכיחות של 1.7% היא ממוצע ארצי.

זה מביא אותי למסקנה העיקרית נניח שלא קיימים סוכני ביטוח בחברה הערבית הלקוחות ימשיכו להיות מבוטחים בחברות הביטוח והתוצאה הכללית בחברות הביטוח לא משתנה.

הבקשה שלנו מהפיקוח הייתה ונשארה שיתערב אצל חברות הביטוח שיפסיקו את חסימת הסוכנים וישימו את הדגש על חסימת הלקוח הבעייתי יהודי כערבי כאחד.

להמחשת גודל הקיפוח של הסוכן הערבי אתן דוגמא נוספת סוכן עם ה 2060 לקוחות  עם שכיחות של 3 % ז"א ה 60 לקוחות הגישו תביעות עם נזק גוף ונשארו 2000 לקוחות טובים  ללא תביעות גוף ,סוכן זה מופסקת ההתקשות שלו עם חברת הביטוח.

מה אשמת הסוכן?

ומה אשמת 2000 הלקוחות הטובים האלה? שיסבלו מכך שהסוכן שלהם הפך להיות חסום בחברות הביטוח.

האבסורד הוא שהסוכן נחסם וששים הלקוחות עם תביעות הגוף ימשיכו להיות  מבוטחים כרגיל בחברות הביטוח דרך סוכן אחר.

לחברות הביטוח כל הכלים אשר יכולים לעזור להן לזהות את הלקוח הבעייתי ולחסום אותו.

במידה ומדיניות זו תאומץ ע"י החברות יהיה שיפור רוחבי בתוצאת ביטוח החובה.

לכן אני חוזר ומדגיש על הצורך בזיהוי וחסימת הלקוחות הבעייתית ולא חסימת הסוכן.

יש להוסיף כי מדובר בחובת ביטוח מנדטורי במדינת ישראל ומוטלת חובה לתת הזדמנות שווה במחיר ואו בהנגשת הכלים לכל אזרח במדינה ללא קשר למוצאו ואו דתו לקיים את החוק במידה שוויונית. מדובר באוכלוסייה הערבית המונה כ-2,000,000 אזרחים המופלים לרעה בישום פקודת ביטוח רכב מנועי.

מאחר וכל המאמצים מול חברות הביטוח ומול הפיקוח לא פתרו את בעיית התייחסות חברות הביטוח לסוכן הערבי בא הצורך במציאת פתרון אחר, ואז התחלנו בלשכה בהכנת הצעת חוק אשר נקדם בכנסת ע"י יצירת לובי מכל הקשת הפוליטית שיתמוך בהצעת החוק.

אני אזכיר כאן את הפרק העיקרי בהצעת החוק: חברת הביטוח תהייה חייבת לעבוד בשיווק ביטוח חובה עם כל סוכן מורשה במדינה למינימום 25% מהיקף התיק הביטוחי שלו, ורעיון 25% באה בעקבות הרעיון שמוביל הפיקוח בעניין הסוכן האפקטיבי.

לכן מוזרת אי התמיכה של המפקח בהצעת החוק שהכנו בלשכה ברוח הרעיון שלו בנושא הסוכן האובייקטיבי המחייב כל סוכן לעבוד עם מינימום 4 חברות ביטוח.

למען קידום הצעת החוק קיימנו פגישות רבות בכנסת ומחוץ לה עם שרים וחברי כנסת  מכל הקשת הפוליטית. 

יש לציין כל מי שהצגנו בפניו את הצעת החוק אמר שהצעה זו צודקת ויש לקדם אותה.

ולאחר כמה תיקונים ועדכונים שנתבקשו על ידי  המחלקה המשפטית בכנסת הצעת החוק הוגשה ליו"ר הכנסת ביום 10.01.2022 מטעם ח"כ מיקי זוהר אשר היה בין הראשונים שתמך בהצעת החוק.

אותה הצעת חוק נמסרה לד'ר מנסור עבאס אשר תומך בעמדנו ובצדקת הצעת החוק אשר הגיש אותה ליו"ר הכנסת ב-09/05/2022.

אני מודה לכל השרים וחברי הכנסת מכל הקשת הפוליטית אשר הקדישו מזמנם לפגישות איתנו שמעו ולמדו את הבעיה והביעו תמיכה בהצעת החוק ,כלי תקווה שבעזרתם הצעת החוק תעבור את שלושת הקריאות ותהפוך לחוק במדינה.

ותודה מיוחד לנשיא הלשכה שלמה אייזיק על הבנתו והתגייסותו ותמיכתו המלאה בפתרון הבעיה.

כאשר אני אומר אנו פועלים אני מתכוון ללשכת סוכני הביטוח עם כל מרכביה ויועציה המשפטיים והתקשורתיים  בראשות הנשיא שלמה אייזיק כולל וועדת היגוי החברה הערבית בראשותי.

להצפת נושא מצוקת הסוכן הערבי בביטוח חובה פרסמנו והסברנו בכל העיתונות המקצועית את הנושא פעמים רבות  בחודשים האחרונים  בנוסף להופעות שלי ושל הנשיא בתקשורת בערוצי טלוויזיה והרדיו השונים ליצירת דעת קהל אוהדת ולמודעות מקצועית כלל ארצית. 

הצעת החוק באה לתת הזדמנות שווה לכל אזרח לרכוש ביטוח חובה בכל מקום במדינה, בנוסף באה לעצור את הסנקציה שמטילות חברות הביטוח על סוכני הביטוח ללא הצדקה, הואיל ומדובר על פוליסה מחויבת על פי דין ואין לאפשר לחברות הביטוח להימנע מפעילות עם הגורם המשווק לנוכח העובדה כי חלק ממבוטחיו היו מעורבים בתאונות דרכים.

הפתרון : חסימת הלקוח הבעייתי ולא חסימת הסוכן.


מחאגנה עאדל יו"ר ועד סוכני ביטוח החברה הערבית שמוביל את הצעת החוק עם נשיא הלשכה