כולם מדברים על הביטקוין, אבל יש מטבעות הנמצאים בסכנה גדולה יותר

המשקיעים הצעירים חשבו שמצאו דרך התעשרות קלה ומהירה ואז זה קרה.....משקיע אחד עלול להביא לקריסת מטבע הקריפטו סולנה - בנובמבר הוא נסחר במחיר של 260 דולר והיום ב-34 דולר בלבד

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
Illustration Money © Dominik Belica, Dreamstime.comIllustration Money © Dominik Belica, Dreamstime.com

קרן מרדכי 21/06/2022

כולם מדברים על הביטקוין, אבל יש מטבעות הנמצאים בסכנה גדולה יותר; סולנה (SOL) המטבע התשיעי בגודלו בשוק המטבעות; ב-2021 הוא נחשב לאחד מפרויקטי הקריפטו המבטיחים בעולם כיום. במהלך שנת 2021 רשם מטבע סולנה גידול מדהים של 13,000% בערכו. נכון לכתיבת שורות אלו נסחר המטבע במחיר של 34$  - אחרי ירידה של 86% אחוז (!) משיא של 260$ שתועד בנובמבר האחרון.

בשיחה עם אסף אלמליח, אנליסט קריפטו פיננסי בכיר בבית ההשקעות ProxiBit, הוא מסביר מה קורה למטבע:

"סולנה נחשב לאחת מרשתות הבלוקציין המתקדמות ביותר. הרשת שמה עצמה בחזית השוק בזכות שתי יכולות מובהקות : מהירות עיבוד עסקאות יוצאת מן הכלל – כ 65,000 העברות בשנייה ועלות עסקה נמוכות במיוחד- פחות מסנט אחד לעסקה. אבל למרות היותה רשת חדשנית ומתקדמת, הרשת אינה מצליחה להתמודד עם מתקפות חוזרות ונשנות וביצעה במהלך שבעת החודשים האחרונים 12 נפילות רשת יזומות על מנת לתקן תקלות ברשת".

אלמליח מספר, כי Solend, פלטפורמת הלוואות שנמצאת על הרשת של סולנה, עומדת בפני סכנה קריסה שעלולה להשפיע דרמטית על מחיר המטבע SOL. "כל זאת בגלל משקיע אחד שהפקיד 5.7 מיליון מטבעות SOL בשווי של יותר מ 170 מיליון דולרים לפרוטוקול. אותו משקיע עלום, מחזיק ב 95% מהכספים המופקדים בבריכת הנזילות של המטבע SOL בפלטפורמה זו. כנגד אותה נעילה של מטבעות SOL הלווה המשקיע 108 מיליון דולרים במטבעות יציבים (USDC).

וכאן מונחת הסכנה," הוא מדגיש: תנאי הרשת מכתיבים שאם מחיר המטבע SOL (שהוא הערבות על ההלוואה שלקח אותו משקיע עלום) יגיע ל 22.30$ הפלטפורמה תנזיל באופן אוטומטי כ 20% מההחזקות. ההנזלה מתרחשת בבורסות המבוזרות של סולנה ואם היא תתתרחש היא תייצר לחץ מכירה עצום על המטבע שעלול לגרום לקריסה של הרשת כולה".

הגנה על הפרוטוקול במחיר של פגיעה בביזור

ואין פיתרון למצב?

"משתמשי הפרוטוקול Solend הצביעו במסגרת הארגון המבוזר (DAO) על הצעה שמאפשרת להשתלט על אותו חשבון עלום שמסכן את הפרוטוקול ולמכור את המטבעות דרך ספקי OTC (מעבר לדלפק) על מנת לא לגרום להצפת נזילות בבורסות המבוזרות ויצירת לחץ מכירה על המטבע שבסופו עתיד לגרום לקריסת הרשת כולה.

הצעה זו עברה אתמול ברוב של 97.5% מהקולות. היום בבוקר התהפכה ההצעה לאחר שהארגון הצביע נגד ההשתלטות לאחר ההתאוששות במחיר המטבע.

כך או כך, השתלטות על כספי לקוחות עומדת בסתירה מוחלטת לביזור, שהוא אחד מעקרונות היסוד של עולם המטבעות הדיגיטליים ומדגישה כמה רחוק התחום מהשאיפה לאי ריכזויות מוחלטת. הפרה של עקרון הביזור נתפסת כסטירת לחי לקהילת הפרויקט והקריפטו כולה. 

אם ביטקוין נחשב למטבע המבוזר ביותר, סולנה נמצא רחוק משם ונראה כי הניסיון לאזן בין ארגון מבוזר לבין גוף ריכוזי עדיין בחיתוליו".