הפסדתם בקריפטו ? מדהים: מס הכנסה "משתתף" אתכם בהפסדים ומחזיר לכם עד 50% מההפסד

חצי הכוס המלאה בנפילת מטבעות הקריפטו - ההפסדים הכבדים שנוצרו למשקיעי המטבעות הללו מאפשרים להם לייצר לעצמם מגן מס שישמש אותם בשנים הבאות

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
שי בן שמואל, רוח | צילום: עמי ארליך, פאנדרשי בן שמואל, רוח | צילום: עמי ארליך, פאנדר

שי בן-שמואל, רו"ח 21/06/2022

כידוע שוקי מטבעות הקריפטו חווים "רעידת אדמה" והמטבעות נופלים בצורה חדה ביותר. נכון למועד כתיבת שורות אלו הביטקויין נמצא בשער שנמוך מ 20,000 $ לאחר שכבר עבר את שער ה 63,000$ וכך גם יתר המטבעות. הפסדים כבדים וכואבים אלו מייצרים גם הזדמנות לא קטנה:

זכורים לנו הימים בהם ראשי אגפי המיסים דאגו להצהיר מעל כל במה כי רווחים ממטבעות קריפטו חייבים במס הוני או פירותי וכי הם ידאגו לגבות מס זה ופועלים נמרצות כדי להתחקות אחר הרווחים הללו.

ובכן כיום ההפסדים הכבדים שנוצרו למשקיעי המטבעות הללו מאפשרים להם לייצר לעצמם מגן מס שישמש אותם בשנים הבאות. ובמה דברים אמורים? אם רווחים ממטבעות קריפטו חייבים במס הרי שהפסדים מהם מאפשרים קיזוזם אל מול הכנסות אחרות. ההפסדים הללו יכולים להתקזז אל מול הכנסות הוניות כדוגמת מכירה של ניירות ערך בבורסה, מכירה של דירה, קרקע או כל נכס הוני אחר.

במקרים אחרים ההפסדים הללו יוכלו להתקזז אפילו אל מול הכנסה עסקית. כלומר אם לדוגמא הפסדת 100,000 ₪ במטבעות תוכל לקזז את ההפסד הזה אל מול הרווחים שלך מעסק. 

כלומר למעשה המס הכנסה "משתתף" אתכם בהפסדים ומחזיר לכם על כל שקל בין 23 ל-50 אגורות.

קיזוז זה יתאפשר לכל אלו אשר יוכלו להגדיר את עצמם כסוחרים במטבעות קריפטו. 

מי יכול להיות מוגדר כסוחר במטבעות? להלן מספר דוגמאות למבחנים מי יחשב כסוחר:

מי שעשה פעולות רבות של קניה ומכירה.

מי שיש לו מומחיות או הבנה בתחום.

אם לקחת אשראי, רצוי לזמן קצר, כדי לפעול בתחום המטבעות.

מכאן שבימים אלו רשויות המס ינסו ככל הניתן שלא להתיר הפסד בכלל ואם כבר תשכנעו אותם שיש לכם הפסדים הם ינסו לסווג את ההפסדים שלכם כהפסדים הוניים ולא הפסדים פירותיים.

ראוי לציין כי הפסד במטבעות יותר רק אם הוא מומש. כלומר רק אם מכרת את המטבעות וממש הפסדת, יותר ההפסד. אם לא מכרת ההפסד לא יותר.

לכן אנו ממליצים לכם לממש כבר עתה את ההפסדים שלכם במטבעות. כלומר למכור את המטבע ולשמור אסמכתאות מתאימות לקניה של המטבע ולמימוש שלו בהפסד. 

ניקח לדוגמא את גברת כהן שהחליטה ללכת בעקבות הזרם וקנתה ביטקוין במחיר של 50,000$. היום שער הביטקויין הוא 20,000 $. גברת כהן היא עקרת בית שמעולם לא הגישה דוחות למס הכנסה. אנו ממליצים לה למכור את הביטקויין, להתגבר על החששות מחיכוך עם רשויות המס, ולהגיש דוח למס הכנסה גם אם מעולם לא הגישה דוח ! ההפסד הזה של 30,000 $ ישמר לה ליום שבו תמכור דירה. או אז תוכל לקזז את ההפסד מול הרווח מהדירה ולחסוך הרבה מס.

הדברים בוודאי מקבלים משנה תוקף לגבי כל אותם סוחרים בניירות ערך אשר הפסידו במטבעות הקריפטו וכך גם לגבי כל אותן בעלי עסקים שממילא מגישים דוחות למס. מכרו את המטבעות , ממשו את ההפסדים ותנו לזה גילוי בדוחותיכם הכספיים.

אם אתם ממש מאמינים במטבע, אזי רכשו אותו שנית, אולם כדי שההפסד יתקבע ראשית מכרו אותו. בתום השנה בה מימשתם את ההפסד הגישו דוחות למס הכנסה ודאגו כי ההפסד הזה יופיע בדוחות אלו. גם אם אינכם רואים כרגע מול מה תקזזו את ההפסדים הללו דאגו להגיש דוח ולציין את ההפסדים, שכן הפסדים אלו הם ללא מועד תפוגה וכל עוד תחיו (ובמקרים מסוימים גם לאחר מכן) הפסדים אלו ילוו אותכם ויעמדו לרשותכם לקיזוז.

מצב מיוחד זה אותו אנו חווים כרגע מעלה עוד שאלה לא פחות נוקבת והיא מה גורלם של כל אלו שהרוויחו שנה קודמת במטבעות, מכרו את המטבעות, אך קנו מטבעות אחרים במקום. כיום עליהם לשלם מס על רווחים שכבר ממזמן "התאדו". נראה כי גם לבעיה זו קיים פתרון עליו בוודאי נעדכנכם בהמשך.