"ההשוואה בין המשבר בביטוח הסיעודי למצבו של שוק ביטוחי הבריאות – מנותקת מהמציאות"

איגור מורי, מומחה בתחום ביטוחי הבריאות והסיעוד, מסביר למה לא צריך להיבהל מהאפשרות שמבטחת המשנה הענקית "סוויס רי" תצא משוק ביטוחי הבריאות בישראל

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
איגור מורי, צילום: סיגל אשכולאיגור מורי, צילום: סיגל אשכול

קרן מרדכי 03/08/2022

ענקית מבטחי המשנה "סוויס רי" הודיעה לחברות הביטוח בישראל, כי היא דורשת מהן לאפשר לה לעדכן את הפרמיות בחידוש ביטוח המשנה בתחום הבריאות, גם אם הן לא יוכלו לעדכן את הפרמיה שהן גובות מהמבוטחים. 

מדובר בצמצום ההתחייבויות ארוכות הטווח של סוויס רי עם שוק ביטוחי הבריאות הפרטיים בישראל. בעקבות הפרסומים בנושא, הוציא נשיא לשכת סוכני הביטוח שלמה אייזיק, תגובה חריפה ובה הוא מזהיר מפני חיסול ענף ביטוחי הבריאות הפרטיים בישראל, עקב מדיניות האוצר והרגולטור. 

"האם אנחנו בפתחו של עידן חדש ללא ביטוח רפואי פרטי?!" זועקת כותרת התגובה של נשיא הלשכה, שטוען כי "לאחר גניזת הביטוחים הסיעודיים לפני מספר שנים, בעקבות יציאתה של מבטחת המשנה 'סקור' מהשוק בישראל, הזנחת אזרחי המדינה והשארתם ללא ביטוח סיעודי (כאשר הפתרון הקיים באמצעות קופות החולים אינו באמת פתרון ביטוחי), מוטלת כעת עננה כבדה מאוד על המשך קיומם של ביטוחי הבריאות הפרטיים". עוד הוא טוען, כי "האירוע הינו תוצאה של מספר גורמים מצטברים אשר כנראה יביאו ליציאתה של 'סוויס רי' משוק ביטוחי הבריאות הפרטיים בישראל".

שוחחנו עם סוכן הביטוח איגור מורי, יו"ר ועדת הבריאות בלשכת סוכני הביטוח לשעבר, מומחה בתחום ביטוחי הבריאות והסיעוד, כדי שיעשה לנו סדר.

יש עוד מבטחי משנה עולמיים בתחום הבריאות

"עד הרפורמה בביטוחי הבריאות בשנת 2016, פוליסת ביטוח בריאות פרטית הייתה לכל החיים, וביטוחי המשנה בהתאם (Back to Back)," מסביר מורי. "פוליסות קולקטיביות היו מוגבלות בזמן (3-5 שנים, למשל), ובסיום כל תקופה, הפוליסה הייתה נפתחת, מעודכנת וגם הפרמיה הייתה משתנה בהתאם, עולה כמובן. מבטחי המשנה היו מעדכנים את תעריפיהם מול החברות בהתאם.

במסגרת הרפורמה של 2016, חייבה רשות שוק ההון (אז הפיקוח) את חברות הביטוח לחדש את ביטוחי הבריאות הפרטיים בכל שנתיים. סעיף מרכזי ברפורמה היה שכל שינוי בפרמיה מצד חברת הביטוח, יהיה באישור רשות שוק ההון. מה שקרה בפועל, זה שלא היו אישורים להעלאות תעריפי ביטוח הבריאות, ובעצם הרפורמה עצרה את התייקרות ביטוחים אלה. מצד שני, עליית תוחלת החיים וההתפתחות הטכנולוגית בתחום הרפואה, העלו את רמת הסיכון בביטוח זה שהפרמיה שלו אמורה לשקלל את הסיכונים העתידיים שלו.

למרות זאת, ביטוחי הבריאות הפרטיים רווחיים מאוד לחברות הביטוח גם כיום; זה מה שראו ברשות שוק ההון, ולכן לא אישרו העלאות תעריפים, והחברות עצמן הפסיקו גם לבקש אותן" 

לגבי סוויס רי," אומר מורי: "הדרישה עצמה של מבטחת המשנה, שזכותה לשנות תעריף בדומה לביטוחים הקולקטיביים בישראל,  דווקא הגיונית ביותר ועונה בדיוק לכוונה המקורית של רשות שוק ההון לפני הרפורמה ב-2016. כמו כן, השוק הישראלי באמת בעייתי ותזזיתי, עמוס במעורבות ובירוקרטיה. אבל גם אם סוויס רי תחליט לצאת מישראל, הרי שיש מספיק מבטחי משנה בעולם בתחום הבריאות; השוק הישראלי לא תלוי רק בסוויס רי. לכן אין להשוות את המשבר בביטוח הסיעודי למצב של שוק ביטוחי הבריאות הפרטיים. זו השוואה שמנותקת מהמציאות," טוען איגור מורי.

לדבריו, בניגוד לבעיות של שוק ביטוחי הבריאות בישראל, הרי שבתחום הסיעודי הייתה מבטחת משנה אחת "חברת סקור", ששלטה בביטוחי הסיעוד הפרטיים בישראל. כמו כן, המשבר בתחום הביטוח הסיעודי הוא בעיה עולמית ולא ייחודי לישראל. "לכן, גם אם סוויס רי, ככל שהיא מבטחת משנה גדולה מאוד, תצא מישראל, זה לא יגרור משבר בתחום, כי יש מספיק מבטחי משנה אחרים בתחום.