7 סיבות שמסבירות למה השוק צריך להמשיך לעלות - ומה עלול לעצור את המגמה הזו ?

השווקים לאן? כל הסיבות שיעזרו לשוק להמשיך לעלות השנה

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
רונן מנחם, קרדיט: יח״צרונן מנחם, קרדיט: יח״צ

רונן מנחם, כלכלן ראשי, מזרחי טפחות 04/08/2022

שוקי המניות בעולם שיפרו אווירה עם תחילת המחצית השנייה של השנה.

קודם לכן הם שיקפו בעיקר גורמים שליליים ובראשם הפלישה הרוסית לאוקראינה, עליית האינפלציה (ובעקבותיה – הריביות ברחבי העולם) וכמו כן עלייה בשנאת הסיכון.

הכל קרה מהר, הכל קרה ביחד, הכל הפתיע מאוד וההשפעה המשולבת של כל הגורמים הללו הכריעה את השווקים, מה עוד שאלו נקלעו למצב כשרמותיהם גבוהות מאוד ובמקרה של ארה"ב – רמות שיא של כל הזמנים.

כל אלו הביאו את קרן המטבע הבינלאומית, ארגון ה-OECD, הבנק העולמי ואחרים להוריד בחדות ובתדירות גבוהה מהרגיל את תחזיות הצמיחה שלהם לכלכלות המובילות ואף להזהיר מפני מיתון גלובלי - דבר הוסיף כמובן לעצבנות ששררה בשווקים.

השינוי בחודש יולי, מהחזקים שידע שוק המניות, לא התרחש בחלל ריק.

ראשית, הנתונים בפועל אמנם שיקפו היחלשות, אך הצמיחה נמשכת ולעת עתה לא מסתמן מיתון באופק

שנית, ניכרים סימנים לבלימת האינפלציה (אמנם ברמה גבוהה) במספר מקומות , לנוכח תחילת התקררות של שוקי הסחורות והדיור. ומשום שהבנקים המרכזיים נקטו מדיניות של front-loading (העלאות ריבית חדות ומהירות יותר כיום לטובת העלאות מדודות יותר, עם הפוגות גדולות יותר, בהמשך), מעריכים בשווקים כעת כי התהליך כבר עבר כברת דרך וקרב אט-אט לסיומו. יכול להיות שזו הערכת יתר – ראשי הבנק הפדראלי כבר נחלצו לאותת שיש עוד כברת דרך – אך אני מוצא שתחושה זו של השווקים מחזיקה מים.

הדבר משתקף גם בעקומי התשואה לפדיון – המאותתים כי במקומות כמו ארה"ב – שהקדימה וזירזה את העלאות הריבית – ייתכן שהריבית תשנה כיוון ותרד עוד במהלך השנה הקרובה.

שלישית, עונת הדוחות לרבע השני של השנה – שרבים המתינו לה בחשש כי תשקף האטה קשה של הפעילות הכלכלית – הפתיעה לטובה בדרך כלל וחברות לא מעטות שידרו אופטימיות לקראת המשך השנה.

רביעית, הסגרים הקשוחים שננקטו בסין – משום שזו נוקטת מדיניות של "סובלנות אפס" לכל מקרה של קורונה – הוקלו ולדבר חשיבות רבה בכל הקשור לסחר החוץ העולמי. כלכלת סין רושמת השנה האטה לא אופיינית ושליטיה לא יוכלו להתעלם מכך וסביר שייאלצו לנקוט מדיניות פחות לוחמנית כלפי הנגיף.

חמישית, הסכמי התבואה שנחתמו לאחרונה עם רוסיה ואוקראינה נתנו גושפנקא לירידות שהחלו במחירי המזון. לכך הצטרפה ירידה חדה של מחירי הנפט – מה שמסייע מאוד לפעילות התעשייתית ופועל לשיפור של הסנטימנט. השווקים צמאים לאיתותים חיוביים כאלו ולא מפתיע כי הגיבו להם בהתלהבות.

שישית, חברות שמניותיהן רשמו, לרוב, את הירידות החדות יותר במחצית הראשונה של השנה, היו אלו שרגישות יותר למחזורי העסקים ולעליות הריבית ובראשן חברות הצמיחה, כשרבות מהן חברות טכנולוגיה או צריכה מחזורית. כיום, הן גם הראשונות להתאושש ומוליכות את הראלי האחרון.

שביעית, אני מניח כי ריבוי המשברים שנקרו בדרכם של שוקי ההון הגלובליים בשנים האחרונות – ומשבר הקורונה בראשם – והיכולת של השווקים לצאת מהם מהר, יחסית, הפחיתו את מקדם הבהלה של המשקיעים, מה שיכול לגרום לחלק גדול יותר מהם לתור אחר הזדמנויות בעוד המשבר באיבו.

בצד כל אלו, נוטים גם שוקי המניות של ארה"ב לעלות במחצית השנייה של בחירות אמצע בארה"ב.

לבסוף, יצוין כי גם לאחר העליות של החודש האחרון, עדיין המדדים ירדו מתחילת השנה. S&P 500 לדוגמא ירד 12.8% בתקופה זו.

כמובן, לא מדובר בשנה "רגילה" לשוקי המניות, כי אם שנה תנודתית מאוד.

גם כיום, למרות כל הגורמים התומכים שציינתי, יש עדיין סימני שאלה רבים המטרידים את השווקים, כולל:

האם מתפתח עימות בין גושי חדש בין סין לבין ארה"ב על רקע ביקורה של ננסי פלוסי בטאיוואן? האם מדובר באירוע מכונן, או שסין תכיל זאת? מבחינת הכלכלה העולמית כל צעד שיחריף את המתח בין שתי המעצמות – הנמצאות גם כך בעימות סחר עוד מתקופת הנשיא טראמפ – יהווה איתות שלילי מהותי.

האם סימני בלימת האינפלציה יתפתחו לכדי ירידה של ממש, שתקרב אותה ליעדיה במדינות המפתחות? אלו עומדים על 2% והדרך לשם עדיין רבה.

האם תחרות "משיכת החבל" בין התחזיות הכלכליות הפסימיות למדי של גופי המחקר לבין הנתונים והאינדיקטורים מהשטח – שעד כה לא מראים זאת – תסתיים לטובת האחרונים?

האם הסכם המזון יהווה נקודת תפנית בדרך למציאת פתרון לסוגיית אוקראינה? בשווקים מקווים מאוד כי הצדדים לעימות הכולל "יתעייפו" בקרוב ומעריכים כי מנקודה זו ואילך יש להם לא מעט מה להפסיד.

והאם כל הסוגיות האד-הוקיות הללו יסיגו לאחור תהליכים שהחלו וחשובים מאוד לכלכלה העולמית – כמו המאבק בשינויי האקלים ושיפור תשתיות ישנות (בדגש על ארה"ב)?

במאמר מוסגר צריך גם לציין כי ניתוחים טכניים שונים עוד לא מראים שהתפנית מעבר לפינה.

שאלות אלו ואחרות ימשיכו לאתגר את פעילות השווקים ואת סנטימנט המשקיעים בחודשים הקרובים.

אך לפחות ניתן לצקת תוכן בעליות השערים של השבועות האחרונים ולהעריך כי אם ההסברים שציינתי כאן יימשכו – תרחיש של המשך עליות ותיקון הירידות החדות מתחילת השנה בהחלט סביר.