בכירים בענף הביטוח, שתי חברות ביטוח גדולות החלו לעבוד ללא מבטח משנה בענף הבריאות

ביטוח משנה || האם סערה חדשה עומדת להרעיד את ענף ביטוחי הבריאות? חברות הביטוח הישראליות ממשיכות לחוות קושי בתנאים העסקיים מול חברות ביטוחי המשנה - הפעם זו סוויס רי ששינתה את תנאיה בפוליסות הבריאות

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
mage by jplenio from Pixabaymage by jplenio from Pixabay

בועז קידר 16/08/2022

האם הסיכון עבור חברות הביטוח בענף ביטוחי הבריאות עלה? 

חברות הביטוח הישראליות ממשיכות לחוות קושי בתנאים העסקיים מול חברות ביטוחי המשנה העולמיות. סוויס רי, המבטחת העיקרית בתחום ביטוחי הבריאות הודיעה לחברות הביטוח הישראליות כי בחוזים החדשים שתחתום עמן, היא שומרת לה את הזכות העתידית לשנות את הפרמיות אותן תגבה בביטוחי הבריאות הפרטיים אותן תבטח. 

שינוי התנאים של סוויס רי כמעט לא זכה להד תקשורתי, אולם מדובר בשינוי משמעותי לחברות הביטוח הישראליות, זאת מאחר שבחוזים הקודמים, סוויס רי הייתה מחויבת לשנות את הפרמיה שהייתה גובה בענף ביטוח הבריאות רק אם זו הייתה משתנה בישראל. כלומר במצב עתידי היפותטי, חברות הביטוח עשויות לגבות פרמיה מסוימת מהמבוטחים הישראליים, בעוד הן משלמות פרמיה גבוהה יותר למבטחי המשנה. מצב זה יציב את כל ענף ביטוחי הבריאות תחת סימן שאלה לתפקודו ורווחיו.

שוק הביטוח הישראלי הוא צרכן גדול של ביטוח משנה 

ביטוח משנה בישראל, שלרוב מסופק על ידי חברות ענק אירופאיות, מאפשרת לחברות הביטוח הישראליות לפזר סיכון בין מבטחים שונים. חברות הביטוח הישראליות מתחלקות עם חברות ביטוח המשנה בסיכונים וכך בעת סיכונים לאומים דוגמת התפשטות מגפות - הן מוגנות. 

עבודה של חברות הביטוח הישראליות ללא מבטח משנה בענף ביטוחי בריאות פרט היא אולי חסרת השפעה בטווח הקצר, אך חששות הן שהיא מציבה אותן בסיכון עתידי להפסד ללא יכולת כיסוי תחת תרחישי בהן תירשם קפיצה בהוצאות בריאות פתאומיות או מתמשכות של המבוטחים הישראליים. 

על פי בכירים בענף הביטוח, שתי חברות ביטוח גדולות כבר ככל הנראה החלו לעבוד ללא מבטח משנה בענף הבריאות (כלל ומגדל) מאז שסוויס רי שינתה את התנאים. חברה נוספת מסתפקת בכיסוי חלקי מחברת ביטוח קטנה יותר. שאר חברות הביטוח ישקלו את צעדיהן בחודשים הקרובים, בעוד הן תופסות את ביטוח המשנה כלא כדאי. הראל היא חברת הביטוח עם שיעור הפעילות הגבוה ביותר בענף הבריאות. 

סוויס רי קבעה את התנאים החדשים על רקע עלייה עולמית במחירי התרופות והטיפולים הרפואיים שלהשקפתה יקשו על רווחי הענף. 

שכבות

בנוסף, יש לציין כי מתחילת שנה הבאה תחל רפורמה של רשות שוק ההון בענף הבריאות בו תיושם תיאוריית השכבות, בה יורכב ביטוח הבריאות משלוש שכבות. השכבה הראשונה הבסיסית והזולה יותר תכלול כיסויים להשתלות וטיפולים מיוחדים בחו"ל, תרופות מחוץ לסל, וניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בחו"ל. פוליסה זו היא בעיקרה פוליסת מנע שמכסה עבור קטסטרופות, שעל פי בדיקת הרשות, היקף תביעות ביטוח באירועים אלה מגיע לממוצע של 4 מיליון שקל. 

הרפורמה הינה מבורכת מבחינת הצרכנים, אך היא מעמידה את ביטוחי חברות הביטוח בענף תחת סימן השאלה. 

זו לא כאמור הפעם הראשונה בה נתקלות חברות הביטוח בקשיים מול מבטחי משנה. בשנתיים האחרונות נרשמה עלייה חדה בפרמיה מול מבטחי המשנה בתחום ביטוחי הרכב. גם פרמיות בביטוחי אחריות מקצועית נמצאים במגמה עלייה. 

תחום הביטוח הסיעודי המקומי

מעל כל אלו יש להזכיר את מקרה SCOR (סקור). בסוף שנת 2019, חברת הביטוח הצרפתית סקור, מבטחת המשנה היחידה שפעלה בתחום הביטוח הסיעודי המקומי, הודיעה לחברות הביטוח הישראליות כי תפסיק את פעילותה בישראל החל מ-2020. הנהלת סקור, שבחנה את תנאי השוק הסיעודי הישראלי, הבינה כי היא רושמת הפסדים כבדים מדי בענף ועוד תרשום בשירות אותו היא נותנת לחברות הישראליות. שבוע בלבד לאחר ההודעה הדרמטית של סקור, חברות הביטוח בישראל הפסיקו לשווק פוליסות סיעוד פרט והיום אזרחי ישראל אמורים להסתפק רק בביטוח סיעודי כפי שניתן בקופות החולים. נקווה שגורלן של ביטוחי הבריאות לא יהיה דומה.