בדרך להתייקרות נוספת בביטוח הרכב? גנבי הרכב חזרו לקצב של לפני המלחמה

גידול של 170% בניסיונות הגניבה ברבעון הראשון של שנת 2024 ביחס לרבעון הרביעי של שנת 2023 בו פרצה המלחמה. מנכ"ל פוינטר: "גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לאומנים... אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו"

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
Image by TheDigitalWay from PixabayImage by TheDigitalWay from Pixabay

קרן מרדכי 31/03/2024

ברבעון הראשון של השנה נרשם גידול של 170% בניסיונות גניבת רכב ביחס לרבעון הרביעי לשנת 2023. כך עולה מסיכום הרבעון בגניבות רכב של .המערך המבצעי של Pointer מקבוצת Powerfleet, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים.

גניבת רכבי שטח 4X4 במגמת עליה:

ברבעון הראשון של 2024 נרשם גידול של כ- 110% בניסיונות גניבת רכבי 4X4 אשר יכולים לנסוע בשטחים מאתגרים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מציין כי "תופעת העלייה בניסיונות הגניבה של רכבי השטח 44X נעוצה ככל הנראה בעובדה שהפלסטינים משתמשים ברכבים אלה יותר לנסיעה ופחות לחלקי חילוף. מדובר בכנופיות, משפחות פשע ושותפים של מחוללי טרור, אשר נדרשים לרכבים שיכולים להימלט ולהסתת".

הערים המובילות בגניבות רכב ברבעון הראשון של 2024:

תל אביב עם 14% גידול של 40% ביחס לשנת 2023, פתח תקווה עם 7% רמת גן עם 6%, ירושלים עם 6% וכפר סבא עם 5% הוד השרון וראשון לציון עם 4% ובאר שבע עם 3% ירידה ביחס לשנת 2023 עקב המלחמה.

גניבות לפי שנת מודל: כלי רכב משנת מודל 2021 הנגנבים ביותר

כלי רכב משנת 2023 מהווים 11%, כלי רכב משנת מודל 2022 מהווים  13% כלי רכב משנת מודל 2021 מהווים 29%  מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 13% מגניבות הרכב, כלי רכב משנת מודל 2019, מהווים 12% מכלל הגניבות.

מעבר קל במחסומים:

בנוסף, לאחר שהצליחו לחדור לישראל דרך פרצות בגדר והברחות שב"חים באמצעים שונים, לכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום. 

יותר גניבות לאור יום:

תופעת גנבות רכב בכל שעות היום הולכת ותופסת תאוצה. אם בעבר רוב ניסיונות הגנבות היו בשעות הקטנות של הלילה עם תנועה דלילה של כוחות שיטור ואכיפה, הרי שברבעון הראשון הגנבות מפוזרות באופן כמעט שווה לאורך כל חלקי היום ולא חשש של חוליות הגנבים. מדובר על גידול של מאות אחוזים בניסיונות גניבה בשעות היום לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

שיטות הגניבה הפופולאריות:

שיבוש סלולרי - 82% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות הבאות: 

שכפול מפתח: שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים. כ- 46% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו. 

שימוש במשכפל אלחוטי 9%.

תקיפה אלימה: תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב הרכב היוו 25% מסך הגניבות. 

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל): כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה. היוו 11% מסך הגניבות שנרשמו השנה.

גניבה בידי מורשה: מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 8% מסך הגניבות שבוצעו השנה. 

שוד וגניבת רכב מונע: היוו 1% מסך הגניבות השנה. 


גידול של 62% בגניבות רכב בצפון

חלה עליה בניסיונות הגניבה באזור הצפון ל- 13% ברבעון הראשון לשנת 2024 לעומת 8% בכלל שנת 2023. מדובר בגידול של 62% ביחס לשנת 2023. העלייה הסטטיסטית בניסיונות הגניבה היא נגזרת של הירידה בניסיונות הגניבה באזור הדרום בעקבות הלחימה.  

אזור המרכז עם כ- 33% מסך הגניבות עליה של 10% ביחס לשנת 2023.

אזור השרון עם כ- 14% מסך הגניבות – ירידה של 22% ביחס ל- 2023.

אזור הדרום עם כ- 12% - ירידה של 15% ביחס לשנת 2023.

אזור השפלה עם כ- 20% מסך הגניבות. כמעט ללא שינוי. 

אזור ירושלים  כמעט ללא שינוי עם כ-  8%.

סטטיסטיקת ניסיונות וגניבות רכב לפי סוג רכב- רבעון 1 2024.

ג'יפונים ורכבי פנאי שטח מהווים כ- 40% מסך ניסיונות הגניבה. ירידה של 5% ביחס שנת 2023.

רכבים חשמליים מהווים 7% מניסיונות גניבות הרכב. עליה של 140% ביחס לשנת 2023.

רכבים פרטיים כולל מנוע בנזין והיברידיים מהווים 25% . ירידה של 19% ביחס לשנת 2023.

רכבים מסחריים מהווים 12% מסך גניבות הרכב – עליה של 20% ביחס לשנת 2023.

משאיות מהוות 5% מסך גניבות הרכב.עליה של 25% ביחס לשנה שעברה.

כלי צמ"ה מהווים 2% מסך גניבות הרכב.ללא שינוי ביחס לשנה שעברה.

דו גלגלי – מהווים 9% מסך הגניבות. ירידה של כ- 30% ביחס לשנה שעברה.

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר מציין: "המלחמה בעזה משפיעה גם היא ביתר מיליטנטיות מצד הגנבים. גנבי הרכב, ברובם, הפכו יותר לֶאוּמָנִים ומתנהגים ביתר אלימות בנהיגה מהירה בכבישים, בניגוח מכוניות ומחסומים במרדפים ואף בנסיעה מסוכנת בניגוד לכיוון הנסיעה. אם בעבר היה מדובר בפעילות לצורך הכנסה כלכלית, הרי שכיום נוסף גם מרכיב לאומני כחלק מהמאבק לפגוע בנו, הוסיף גולדשטיין".