מחקר אקדמי מזהיר: חשש מעצירת פעילות של חלק מחברות הביטוח בתחום הרכב

הסיבות המרכזיות: הפסדים של 1.7 מיליארד שקל בעשור האחרון ומגמת יציאה מהשוק של מבטחי משנה שהפסידו בישראל כ-0.7 מיליארד שקל

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
Photo Car Insurance Rananjay Singh Dreamstime.comPhoto Car Insurance Rananjay Singh Dreamstime.com

קרן מרדכי 13/03/2024

חברות הביטוח הפסידו במהלך עשר השנים האחרונות כ-1.7 מיליארד שקל בביטוח רכב (חובה ורכוש). הסיבה המרכזית: עלייה משמעותית בעלות התביעות בשנים האחרונות, בעיקר עקב עלייה בעלות השכר ובעלות החלפים.

כך עולה ממחקר "ביטוח רכב בישראל השוואה בינלאומית ובעיות מבניות בשוק" שפרסם מרכז הראל לחקר שוק ההון, הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. להלן חלק מממצאי המחקר והמלצותיו.

חוסר בקיבולת של מבטחי משנה בביטוחי רכב

על פי המחקר, מבטחי המשנה הפסידו חיתומית בישראל במהלך 10 השנים האחרונות כ-0.7 מיליארד שקל. חלק מחברות הביטוח נשענות באופן משמעותי על ביטוחי משנה, בעיקר משיקולי הון.

לאחרונה החמירו מבטחי המשנה את תנאי ביטוחי המשנה וחלקם במגמת יציאה משוק ביטוח רכב בישראל. אי לכך, ניכרת בחלק מהחברות ירידה בדירוג/איכות מבטחי המשנה בביטוח רכב.

רכב רכוש – מומלצת הקמת בסיס נתונים משותף

קיים עיוות מבני בתהליך התביעה – עלות השמאות גבוהה ממחיר השוק של עלות תיקון הנזק בפועל.

התוצאה הינה עודף תשלומים בגין תיקוני רכב והפסדים משמעותיים ממקרי אבדן גמור להלכה, המייקרים ביחד את עלות ביטוח מקיף וצד ג' בישראל. המחקר מזהיר כי קיים בשוק חשש מעצירת פעילות של חלק מחברות הביטוח בישראל (בעיקר חברות "מאותגרות הון)" כתוצאה מצמצום הצע והחמרת תנאי ביטוחי המשנה, מה שיפגע בתחרות בשוק.

בניגוד לביטוח חובה, החברות מתבססות על היסטוריה פנימית בלבד המשמשת לחישוב תעריפי ביטוח מקיף/צד ג.'

המחקר ממליץ על שמאות נזק לרכב תשקף מחיר שוק של עלות תיקון הנזק בפועל.  

הקמת בסיס נתונים משותף לתעריפי מקיף/צד ג'.

ביטוח חובה – הפסדי החיתום צפויים לגדול

על פי המחקר, רשות שוק ההון מאשרת עדכונים בתעריפים על פי בקשות של החברות.

זוהה חוסר עקביות לאורך זמן במטרות הפיקוח על תעריפי ביטוח חובה בין שמירה על יציבות חברות הביטוח לבין הגנה על הצרכנים.

הקריטריונים לאשור בקשת חברה לשינוי תעריפי ביטוח חובה אינם ברורים.

הקף נזקי הגוף במגמת עליה לצד עלייה בשכר הממוצע במשק בכ-35% בעשור האחרון.

מעבר לרכבים חשמליים צפוי להגדיל נזקי גוף בשל עלייה בחומרת התאונות.

מאחר שתביעות בגין נזקי גוף מתבררות לאורך מספר שנים, להופיע בעתיד ולהגדיל את הפסדי החיתום בביטוח חובה.

המחקר ממליץ חברות הביטוח יקבעו תעריפי ביטוח חובה על פי קריטריונים שייקבעו ע"י הפיקוח, שיבקר ביצוע תעריפים אלה מידי שנה.

צמצום הפסדי הפול

המחקר ממליץ כי על ה"פול" להיות ביטוח שיורי כנקבע בחוק, שייקבע על בסיס הערכת הסיכון הטהור הממוצע בשוק בתוספת שלא תפחת מ- .25%. 

יש לתקן עיוותים קיימים בתעריפי ביטוחי האופנועים המביאים לסבסוד לאוכלוסיות מסוימות על חשבון אוכלוסיות אחרות. תיקון זה צפוי להביא לשינוי התנהגות הרוכבים באופן שיצמצם את הסיכון הביטוחי הכולל.

עוד מוצע כי הפול יציע לבעלי אופנועים לרכוש פוליסה בפרמיה עם השתתפות עצמית של 50% תמורת הנחה מוגדלת.