חידוש בהצגת דמי הניהול הפנסיונים - בפנסיה, השתלמות, גמל, גמל להשקעה, חיסכון לכל ילד, פוליסות חיסכון, וכו`

מה נשתנה הדוח הזה מכל הדוחות ? חידוש בנושא הצגת מרכיב דמי הניהול במוצרים הפנסיונים מסוג קרן פנסיה חדשה, קרן פנסיה משלימה, קרן השתלמות, קופת גמל, קופת גמל להשקעה, קופת גמל לחיסכון לכל ילד, פוליסות חיסכון, קופות מרכזיות וביטוח מנהלים ותגמולים לעצמאים החל משנת 2004, כפי שיבואו לידי ביטוי בדוחות השנתיים של היצרנים הפנסיונים המסכמים לגבי שנת 2023, שיתחילו להיות מופצים לעמיתי הקופות לקראת ערב פסח תשפ"ד.

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
Photo Financial Money Thatsaphon Saengnarongrat Dreamstime.comPhoto Financial Money Thatsaphon Saengnarongrat Dreamstime.com

אריאל ברזילי 07/03/2024

"מוחם של אנשים עדיין שבוי בהרגלים ישנים ומושפע מזיכרונות ישנים" – ג'ון דיואי - בהתייחסות לאימרה הברורה המופיעה כאן, של הפילוסוף ואיש החינוך האמריקאי בן המאה ה 20 , אביא כאן חידוש בנושא הצגת מרכיב דמי הניהול במוצרים הפנסיונים מסוג קרן פנסיה חדשה, קרן פנסיה משלימה, קרן השתלמות, קופת גמל, קופת גמל להשקעה, קופת גמל לחיסכון לכל ילד, פוליסות חיסכון, קופות מרכזיות וביטוח מנהלים ותגמולים לעצמאים החל משנת 2004, כפי שיבואו לידי ביטוי בדוחות השנתיים של היצרנים הפנסיונים המסכמים לגבי שנת 2023, שיתחילו להיות מופצים לעמיתי הקופות לקראת ערב פסח תשפ"ד.

עמיתי הקופות הללו צריכים לבחון את הוצאות ניהול ההשקעות בדיוק כפי שהם בוחנים את דמי הניהול שהם משלמים ליצרן הפנסיוני, כאחד מן השיקולים לבחירה בו או ניוד הקופה הזאת, והוצאות ניהול ההשקעות שהם משלמים ליצרן הפנסיוני נוטות להתעלמות בד"כ, למרות שגובהן משמעותי – לבטח בתמונת התשלום הכולל של חישוב הוצאות הנגרעות מהתשואה ברוטו של אותו יצרן – בדרך להפיכתן ל"תשואה נטו" של העמית, בצורה "שקופה" יותר ביחס לעבר.

ההוראות החדשות של אגף שוק ההון במשרד האוצר, שתחולתן היא חודש ינואר 2024, מתייחסות מעתה לדיווח חובה של היצרנים הפנסיונים ( דווח רבעוני ושנתי ) להצהרה מראש על גובה ההוצאות אותן יגבה מהעמיתים במסלול ההשקעה השנה - נתון שיקרא "עלות שנתית צפויה" , אשר מגיע בעקבות ביטול מגבלה קודמת של אגף שוק ההון בשנת 2023,  אשר הגבילה את שיעור ההוצאות של היצרן הפנסיוני עד אז ל 0.25% , ובפועל הגבירה אז את בעיית השקיפות לעמית ביחס לעבר.

א. ביצוע חישוב של "עלות שנתית צפויה" בדוחות היצרנים הפנסיונים מ 2024

מדובר כאן בסכימה פשוטה של 4 הסעיפים מטה – שניים מהם, כאמור, מוכרים היטב לכל עמית מוצר פנסיוני מניסיוני, בעוד השלישי והרביעי – מהותיים מאד לשינוי שבוצע בדוחות כאמור.

1. שיעור דמי ניהול מחסכון - במסלול ההשקעה הנתון – יכולים להשתנות ע"פ הסכם הטבה אישי/מפעלי.

2. שיעור דמי ניהול מהפקדה -  במסלול ההשקעה הנתון כשהוא מחולק ב- 20 (החלוקה ב-20 מהווה אומדן למשקל דמי הניהול מהפקדה ביחס לדמי הניהול מהחיסכון. יחס זה נקבע על ידי הממונה על שוק ההון לכל היצרנים הפנסיוניים כהנחיה ) - יכולים להשתנות ע"פ הסכם הטבה אישי/מפעלי.

3. הוצאות ניהול השקעות אשר מועברות לגופים חיצונים – "עמלת ניהול חיצוני" – כגון, קרנות גידור וקרנות הון סיכון – אומדן בלבד – אך לא יתכן מצב שהיצרן הפנסיוני  יוכל לגבות בפועל דמי ניהול גבוהים יותר מהעמית בהקשר סעיף זה אלא על חשבון רווחיו.

4. הוצאות ניהול השקעות ישירות - בדרך כלל מדובר על ההוצאות של היצרן הפנסיוני על קניית ומכירת ניירות הערך מול חבר הבורסה עימו הוא קשור – נתון בפועל של השנה הקודמת ( 2023 במקרה של הדיווח השנה ). 

ב. משמעויות לעמית קיים/חדש של מוצר פנסיוני רלוונטי מ 2024

1. מוצרים פנסיונים רלוונטיים  בנוגע לנתון הזה – המוצרים הפנסיונים מסוג: קרן פנסיה חדשה, קרן פנסיה משלימה, קרן השתלמות, קופת גמל, קופת גמל להשקעה, קופת גמל לחיסכון לכל ילד, פוליסות חיסכון, קופות מרכזיות וביטוח מנהלים ותגמולים לעצמאים החל משנת 2004 – עם זאת, הנתון החדש אינו רלוונטי לקרנות פנסיה ותיקות וביטוחי מנהלים ששווקו עד 31.12.2023

2. הצגת נתון זה ע"פ תקנות קופות הגמל – בעת ההצטרפות לקופה ושינוי מסלול השקעה בקופה, פרט לדיווח הרבעוני והשנתי שצוינו לעיל.

3. שינוי "עלות שנתית צפויה" במהלך השנה הקלנדרית – הנתונים אכן ניתנים לשינוי, כפי שפורט בכל סעיף מארבעת מרכיביה מעלה, אך מעבר לעובדה שאם הוצאות "עמלת ניהול חיצוני" ( סעיף 3 בפרק א' ) תהיינה גבוהות יותר בפועל מהמוצהר, אזי תתבצע על חשבון רווחי היצרן ולא על חשבון העמית, והנתונים הללו מהווים אינדיקציה נכונה יותר לגובה דמי הניהול שמשלם העמית, לבטח ביחס על בחינת נתון "דמי הניהול" ( סעיף 1 בפרק א' ) בלבד כפי שביצעו מניסיוני רוב העמיתים עד היום.

4. השוואת קופות דומות במסלולי ההשקעה בין יצרנים פנסיונים שונים -  נתון חדש זה ישפר, בתקווה של אגף ההון במשרד האוצר, את יכולת ההחלטה של עמיתים לגבי קופות עם מסלולי השקעה שונים ( דבר בו טיפל בהצלחה אגף שוק ההון בעבר דרך "האחדת" קריטריונים בנושא השקעות בניירות ערך והנחיות השקעה לגבי מסלולי השקעה כדי לאפשר השוואה מדויקת לעמיתים לגבי קופות דומות ), כאשר בשימוש במחשבונים שונים, הנמצאים, כבר כעת, באתרי האינטרנט של היצרנים הפנסיונים שבדקתי ( אנליסט, הפניקס, כלל, מגדל, מור לדוגמה ) ניתן לראות הבדלים גדולים מאד, עד 20% ( מהערך הנמוך של "עלות שנתית צפויה" )  בין היצרנים הפנסיונים כאמור – הנתון שציינתי כאן מתייחס למסלול 500P&S , וכמובן יגדל ככל שרמת הסיכון של מסלול ההשקעה גדול יותר ( תוך שימוש בחברות חיצוניות כמו קרנות גידור וקרנות הון סיכון ), ויש להניח כי הצגתו באופן "שקוף" כאמור תעורר תחרות בין היצרנים הפנסיונים כבעבר, ותוריד את דמי הניהול החיצוניים שהוצגו לעיל, בדגש על המסלולים מרובי הסיכון, וכך גם במוצרים מחקי מדד בהם צפויה התאמה, לפחות לפי התיאוריה הכלכלית, של התשואות בכל היצרנים במסלול זהה.

לסיכום, הנתון החדש של "עלות שנתית צפויה" שנלמד להכיר מעכשיו, כפי שיופיע בדוחות התקופתיים של היצרנים הפנסיונים, הוא בשורה מרעננת לעמית, שיקבל מעתה כלים שקופים ונכונים יותר בנושא ההשוואתי לגובה דמי הניהול שהוא משלם ביחס לעבר, במיוחד להשוואת קופות במסלולים דומים של יצרנים פנסיונים שונים, וגם יגביר את התחרות בנושא דמי הניהול הכוללים שישלם – בדגש על מוצרים עתירי סיכון מחד ועוקבי מדדים מאידך.  

הכותב הינו בעל רישיון יועץ פנסיוני, מנהל מיזם "ערך מוסף".

מאמר זה הינו כללי בלבד , ואין להסתמך עליו מעבר להנחות כלליות שצויינו בו