רשות שוק ההון "בקרוב הסדרה כוללת בענף ביטוח רכב רכוש"

סגן בכיר לממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון אוהד מעודי: "אנו מתכוונים לפרסם בקרוב את ההסדרה הכוללת בענף ביטוח רכב רכוש". הסדרה זו צפויה לדבריו לתת מענה לכשלים השונים הקיימים בו ולקדם שוק מאוזן ותחרותי יותר

 

 

FacebookTwitter Whatsapp
מימין: פרופ׳ יעל שטיינהרט, פרופ׳ דן וייס וד״ר נעמי שפירר בלפר, צילום: דייגו רוסמןמימין: פרופ׳ יעל שטיינהרט, פרופ׳ דן וייס וד״ר נעמי שפירר בלפר, צילום: דייגו רוסמן

נטלי גרין 13/03/2024

"שוק ביטוחי הרכב הוא שוק מאתגר ומורכב, ומאופיין בריבוי שחקנים שמשפיעים על התוצאות שלו", אמר אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, בכנס של מרכז הראל לחקר שוק ההון בנושא "ביטוח רכב בישראל –השוואה בינלאומית ובעיות מבניות בשוק" שהתקיים אמש (ג') בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב.

"בזכות צעדים שביצעה הרשות זהו שוק תחרותי, חדשני ומתפתח. אנו מתכוונים לפרסם בקרוב את ההסדרה הכוללת בענף ביטוח רכב רכוש. הסדרה זו צפויה לתת מענה לכשלים השונים הקיימים בו ולקדם שוק מאוזן ותחרותי יותר. המשך ההתמודדות עם תופעת גניבות הרכב ומחירי החלפים העולים, הוא יעד לאומי ואני מקווה שבשילוב ידיים, נוכל להביא בשורה לציבור הרחב". מעודי אמר.

הכנס נערך בהשתתפות: פרופ' יעל שטיינהרט, סגנית דקאן הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, ופרופ' דן וייס, ראש מרכז הראל לחקר שוק ההון בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, אשר נשאו ברכות בפתיחת הכנס.

עם הדוברים בכנס נמנו- ד"ר נעמי שפירר בלפר, מנהלת מרכז הראל לחקר שוק ההון בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב,  אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, פרופ' איתי אטר כלכלן, הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה חברה לביטוח, ערן כהן מנכ"ל הפול, שמואל זקן, מנהל מחלקת ביטוחי רכוש ברשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, יהונתן שוורץ מנהל אגף אקטואריה אלמנטרי הנכנס בהראל  ואילן שפירו מנכ"ל כלמוביל ביטוח.  

פרופ' וייס הציג בכנס ניתוח מקיף של השוואה בינלאומית ובעיות מבניות בשוק ביטוח הרכב שנערך על ידו וע"י וד"ר נעמי שפירר בלפר. אוהד מעודי, סגן בכיר לממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון הרצה בנושא "עדכונים ברגולציה על שוק ביטוח הרכב", ובהמשך לכך נערך פאנל בהנחיית ד"ר שפירר בלפר והמשתתפים הנוספים.  

לדברי פרופ'  דן וייס, ראש מרכז הראל לחקר שוק ההון וד"ר נעמי שפירר בלפר, מנהלת מרכז הראל לחקר שוק ההון, בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב  "מרכז הראל לחקר שוק ההון ערך השוואה בינלאומית של שוק ביטוחי הרכב בישראל לאורך עשר שנים מ-2013 עד 2022. התוצאות מראות כי הרווחיות בענף דומה לרווחיות חברות הביטוח בארה״ב, אנגליה, גרמניה וצרפת. זאת למרות הבדלים משמעותיים בסוגי הכיסויים. כמו כן, המחקר העלה כי קיימת ירידה בקיבולת והחמרה בתנאי ביטוחי המשנה, נדרשים שינויים בתהליך תביעות נזקי רכוש, בשיטת אישור תעריפי הביטוח והרחבת סוגי הפוליסות המוצעות על ידי הפול ".

לדברי פרופ' איתי אטר, כלכלן, הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה "פיקוח מחירים יכול להיות כלי אפקטיבי למניעת מחירים גבוהים בשווקים מונופוליסטיים או בשווקים בהם פועלים מספר שחקנים מועט. כפי שעולה מהדו"ח ומהנתונים, השוק למכירת ביטוח חובה הוא תחרותי ופועלים בו מספר רב של שחקנים. בהתאם, ההמלצה לשנות את  מנגנון הפיקוח הקיים על מחירי ביטוח רכב חובה היא במקומה".

לדברי שמואל זקן מנהל מחלקת ביטוחי רכוש ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון "בשנים האחרונות אנחנו פועלים לגיבוש הסדר מאוזן ושקול שיביא לשיפור ושכלול שוק ביטוחי הרכב. אנחנו מתרשמים שכל השחקנים בענף ביטוח הרכב מבינים כיום שנדרש לבצע התאמות מדודות, כך תהליך התביעה יוכל להתבצע באופן הוגן, מקצועי וברמת שירות נאותה לטובת המבוטחים". 

לדברי אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה חברה לביטוח: "עלות התביעה הגבוהה בביטוחי הרכב, אשר בסופו של דבר משתרשרת ללקוח בפרמיה שהוא משלם, יכולה לרדת אם דוחות השמאים ישקפו את מחירי השוק ולא את מחיר המחירון שלא משקף את המציאות".

יהונתן שוורץ, מנהל אגף אקטואריה אלמנטרי הנכנס בהראל, ציין "בעוד שביטוח חובה מהווה מוצר מדף בישראל, ישנו אתגר אקטוארי משמעותי בתמחור הכיסוי עקב מאפייני המוצר הייחודיים. אופן ההתמודדות עם מורכבות זו מעמיק את היתרון התחרותי של החברות המובילות בענף".

לדברי ערן כהן מנכ"ל הפול "תעריפי הפול צריכים לעלות באופן כזה שיבטאו את ייעוד הפול להיות ביטוח שיורי עבור לקוחות שלא השיגו ביטוח חובה בשוק החופשי ולא להיות תחרותיים ביחס לענף. תעריפי הדו גלגלי צריכים להיות דיפרנציאליים יותר ולבטא בצורה הולמת את הסיכון המוגבר באופנועים בעלי נפח מנוע גדול יותר".

לדברי אילן שפירו מנכ"ל כלמוביל ביטוח "מנקודת המבט של הלקוח הפרטי הנורמטיבי, הרי שהוא קנה מכונית ורכש פוליסת ביטוח במיטב כספו מתוך תקווה שלא יזדקק להפעיל אותה, אבל אם יהיה מעורב בתאונת פח, הוא מצפה לקבל פיצוי בגובה עלות התיקון וירידת ערך על מנת להשיב את המצב לקדמותו כולל שווי הרכב לפי המחירון המקובל.

מנגנון "אובדן להלכה" נועד להעניק ללקוח אופציה לקבל את שווי הרכב לפני התאונה ויתכן שיש ליקויים בישום המנגנון בשטח אבל, באופן עקרוני ומעשי, קשה להתווכח עם הקביעה שבסופו של דבר, מדובר בהסדר שמביא לידי ביטוי את זכויות הלקוח הפרטי הנורמטיבי אותן רכש בכסף מלא. לכן, לדעתי רצוי להמשיך את ההסדר תוך כדי ציון האירוע ברישיון הרכב, ותיקון פגמים אחרים בתהליך במידת הצורך. סביר להניח שחברות הביטוח יכולות בעזרת טכנולוגיית מידע לאתר, לטפל ולמנוע את רוב המקרים בהם תהליך התימחור, התיקון והתיעוד הלוקים בחסר, ובכך לצמצם את הנזק הכספי שלהן".